زایلیتول و سلامت دهان و دندان
15 آبان ماه 1396
فواید و کاربردهای ونیر دندان (لمینت)
26 آذر ماه 1396

هر ساله میلیون‌ها نفر به علت زرد شدن یا تغییر رنگ دندان‌ها متقاضی درمان‌های سفید کردن دندان هستند. حتی افرادی که مرتباً مسواک می‌زنند و نخ دندان می‌کشند، به علت فاکتورهای محیطی مانند رنگ‌دانه‌های موجود در غذاها به مرور زمان دندان‌هایشان تغییر رنگ و لکه پیدا می‌کند. خوشبختانه با انواع روش‌های غیر تهاجمی یا کم تهاجمی می‌توان دندان‌ها را سفید کرده و زیبایی لبخند را افزایش داد.

برای سفید کردن دندان روش‌های مختلفی از جمله بلیچینگ حرفه ‌ای در مطب دندانپزشکی، استفاده از محصولات بدون نسخه بلیچینگ و روش‌های دیگر مانند لیزر وجود دارد.

نتایج سفید کردن دندان بستگی زیادی به وضعیت سلامت دندان‌ها و نوع روشی که انتخاب کرده ‌اید، دارد. در هر صورت اکثریت افرادی که تحت این درمان قرار می‌گیرند، از نتایج آن راضی هستند. در حالت نرمال عوارض سفید کردن دندان خفیف و نادر است مگر این که این کار تحت نظارت دندانپزشک صورت نگیرد.

سفید کردن دندان یا بلیچینگ؟

در بسیاری از موارد واژه بلیچینگ معادل سفید کردن دندان استفاده می‌شود اما در واقع هر محصولی که لکه های دندان را از بین می‌برد می‌تواند به عنوان سفید کننده در نظر گرفته شود . به گزارش سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا، اصطلاح بلیچینگ تنها برای محصولاتی استفاده می‌شود که حاوی عامل بلیچ (پروکسید هیدروژن یا پروکسید کاربامید) باشند. بلیچینگ می‌تواند رنگ دندان‌ها را از رنگ طبیعی و اولیه آنها روشن‌تر نماید. چرا که مولکول‌های اکسیژن به مینای دندان نفوذ کرده و پیوندهای شیمیایی بین لکه های و دندان را گسسته می‌نمایند.

روش‌های سفید کردن دندان

  • بلیچینگ

سفید کردن دندان‌ها با عامل بلیچ خود شامل گزینه ‌های متعددی می‌شود:

  • بلیچینگ خانگی

روش‌های سفید کردن دندان

روش‌های سفید کردن دندان

  • خمیر دندان سفید کننده: این محصولات اغلب حاوی عامل بلیچ نیستند و با استفاده از مواد ساینده کار سفید کردن دندان‌ها را انجام می‌دهند. با این روش معمولاً رنگ دندان یک درجه سفیدتر می‌شود. برخی از خمیر دندان‌های سفید کننده نیز حاوی عامل بلیچ هستند.
روش‌های سفید کردن دندان

روش‌های سفید کردن دندان

  • ژل سفید کننده: نتایج این روش قابل مقایسه با چسب سفید کننده است. با این حال نتایج بستگی زیادی به نوع و قدرت ژل مورد استفاده دارد.
روش‌های سفید کردن دندان

روش‌های سفید کردن دندان

  • دهان‌شویه: برخی از دهان‌شویه ها حاوی مقدار کمی پروکسید هستند. بسیاری از کارشناسان معتقدند دهان‌شویه نمی‌تواند کارآیی روش‌های دیگر را داشته باشد چرا که پروکسید تنها 60 ثانیه در تماس با دندان‌ها قرار می‌گیرد.
روش‌های سفید کردن دندان

روش‌های سفید کردن دندان

  • ژل و تری پیش ساخته: این روش معمولاً به علت پیش ‌ساخته بودن تری، چندان مناسب نیست. از آنجایی که تری متناسب با دهان شما ساخته نشده است، ژل داخل آن به بیرون نشت کرده و بافت‌های لثه را تحریک می‌کند.
روش‌های سفید کردن دندان

روش‌های سفید کردن دندان

  • چسب سفید کننده: این محصول به صورت یک قطعه پلاستیک نازک پوشانده شده با پروکسید ارائه می‌شود. چسب را باید به دندان‌های جلویی بچسبانید و بگذارید 30 دقیقه در روز در تماس با دندان‌ها بماند. این کار را تا دو هفته ادامه دهید. معمولاً نتایج آن تا چهار ماه باقی می‌ماند. برخی معتقدند در بین محصولات خانگی، چسب سفید کننده بیشترین کارایی را دارد.
روش‌های سفید کردن دندان

روش‌های سفید کردن دندان

  • بلیچینگ حرفه ‌ای

بلیچینگ حرفه ‌ای که در مطب یا کلینیک دندانپزشکی و توسط متخصص انجام می‌شود، نتایج چشمگیر و فوری حاصل می‌نماید. چرا که دندان‌پزشک از ژل قوی‌تری که غلظت پروکسید آن بسیار بیشتر است، استفاده می‌کند. ظرف یک ساعت ژل، پیوندهای بین مولکول‌های لکه ها را شکسته و دندان‌ها را تا حد زیادی سفید می‌نماید. بسیاری از دندانپزشکان از لیزر یا دستگاه‌های نوری دیگری برای دستیابی به حداکثر نتایج استفاده می‌کنند. ممکن است برای دستیابی به حداکثر سفیدی دندان، دندانپزشک روش‌های سفید کردن خانگی را نیز به شما توصیه نماید.

روش‌های سفید کردن دندان

روش‌های سفید کردن دندان

  • لیزر دندانپزشکی

سفید کردن دندان با لیزر تنها در کلینیک دندانپزشکی باید انجام شود. این روش گران‌تر از بلیچینگ است. عامل بلیچ به تک ‌تک دندان‌ها مالیده شده و سپس لیزر آرگون یا دی اکسید کربن (CO2) به آنها تابانده می‌شود. حرارتی که ایجاد می‌شود باعث تسریع فرآیند سفید کردن دندان می‌شود. در واقع تاباندن نور پر انرژی یا متمرکز باعث فعال شدن ژل شده و به اکسیژن امکان نفوذ بیشتر به داخل دندان می‌دهد. مزیت‌های لیزر سریع تر بودن درمان و کوتاه بودن مدت زمان لازم برای درمان و دستیابی به نتایج چشمگیر می‌باشد.

روش‌های سفید کردن دندان

روش‌های سفید کردن دندان

  • باندینگ کامپوزیت

برای سفید کردن دندان‌هایی که تغییر رنگ یافته ‌اند، از روش‌های دیگری نیز استفاده می‌شود که یکی از آنها باندینگ کامپوزیت است. باندینگ روشی بسیار کم تهاجمی بوده در بسیاری از موارد نیازی به تراشیدن دندان وجود ندارد. مواد رزین کامپوزیت هم رنگ دندان، به سطح دندان مالیده شده و با استفاده از تاباندن نور مخصوصی سخت می‌شود.

روش‌های سفید کردن دندان

روش‌های سفید کردن دندان

  • لمینت

یکی دیگر از روش‌های سفید کردن دندان، لمینت یا ونیر پورسلین است. لمینت یک پوسته نازک از جنس پورسلین است که همانند ناخن مصنوعی استفاده می‌شود به این معنی که بر روی سطح جلوی دندان چسبانده می‌شود و به این ترتیب تیرگی دندان پنهان می‌شود. برای لمینت کردن دندان، باید ابتدا بخشی از مینای دندان تراشیده شود.

روش‌های سفید کردن دندان

روش‌های سفید کردن دندان

  • روکش

در مواردی که تغییر رنگ دندان زیاد باشد یا دندان دچار مشکلات دیگری علاوه بر زرد شدن یا لکه نیز داشته باشد، از روکش دندان برای این منظور استفاده می‌شود. روکش دندان روشی تهاجمی‌تر از گزینه‌ های پیشین است و بخش بیشتری از دندان باید تراشیده شود.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت