مشکلات مربوط به بیرون زدن دندانها در کودکان
29 فروردین ماه 1397
رعایت بهداشت دندان و لثه
30 اردیبهشت ماه 1397

افراد زیادی نسبت به جدی بودن و خطرناک بودن عفونت دندان و آبسه دندان آگاه نیستند و همین موضوع می‌تواند باعث ایجاد مشکلات فراوان شود. آبسه را هم می‌توان به عنوان یک عفونت باکتریایی در دهان تعریف کرد و تبعات جبران ناپذیری برای دندان‌ها به دنبال دارد. این پدیده ممکن است به صورت یک عفونت دردناک در دندان یا یک نوع برآمدگی و تاول جوش مانند در لثه و اطراف دهان (پریودنتال) خود را نشان دهد.

اگر آبسه دندان به سرعت و به طور مؤثر درمان نشود، نتایج آن ممکن است بسیار تأسف بار و خطرناک باشند. این پدیده نه تنها باعث عفونت دندان‌ها و از بین رفتن احتمالی آنها می‌شود، بلکه می‌تواند به گره‌های لنفاوی اطراف آن، سیستم گردش خون و مغز نیز برسد. در موارد بسیار شدید، اگر آبسه دندان نادیده گرفته شود حتی ممکن است موجب مرگ شود. این موضوع به حدی است که بسیاری از دندانپزشکان آن را به عنوان یک خطر بزرگ می‌شناسند و به دنبال راهکار درمانی مناسب برای آن هستند.

خطرات آبسه دندان

نادیده گرفتن آبسه دندان غیر عادی است و به طور بالقوه می‌تواند تهدید کننده زندگی افراد باشد. به طور کلی عفونت در دندان و لثه می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

• آبسه دندان. که به صورت عفونت استخوان اطراف آن ظاهر می‌شود که این عفونت می‌تواند موجب تضعیف ساختار استخوان شده و بین دندان و استخوان فک فاصله می‌افتد. این فاصله به مرور زمان با عفونت پر شده و بسیار خطرناک است.
  • از دست دادن دندان. اگر یک دندان مبتلا به آبسه تشخیص داده شود و در مراحل ابتدایی آن باشد، شیوه‌های درمانی مانند درمان ریشه دندان و عصب کشی می‌تواند دندان را نجات دهد. اما اگر عفونت دندان پیشروی کند و درمان مناسبی برای آن در نظر گرفته نشود، اندودنتیست مجبور خواهد بود که دندان مورد نظر را خارج کند.
  • عفونت در بافت‌های دهانی و سینوس‌ها. اگرچه آبسه به تنهایی می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای دندان‌ها داشته باشد، اما باید در نظر داشت که وارد شدن عفونت به جریان خون مشکلات دیگری به دنبال خواهد داشت که یکی از آنها عفونت بافت‌های دهانی و سینوس‌ها است.
  • آبسه مغز. عفونت ناشی از آبسه دندان ممکن است از راه‌های مختلفی وارد مغز شود. این موضوع گام اولیه برای به وجود آمدن آبسه مغزی خواهد بود که در نهایت ممکن است باعث خونریزی مغزی و تبعات بسیار شدیدتری شود.

علت آبسه دندان

شایع‌ترین و اصلی‌ترین علت به وجود آمدن آبسه دندان را می‌توان وجود دندان‌های خراب و بدون درمان عنوان کرد؛ اما علت احتمالی دیگری نیز وجود دارد که عبارتند از:

• بیماری لثه
  • شکستگی دندان
  • تروما (معمولاً ناشی از حوادث مختلف)
  • عوارض درمانهای دندانپزشکی از جمله کاشت ایمپلنت، درمان ریشه دندان و کشیدن دندان
  • مسواک زدن شدید دندان‌ها و سریع پس از خوردن غذا
  • گیر کردن غذا بین دندانها و لثه

علاوه بر این، افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی بیشتر در معرض خطر عفونت دندان و آبسه دندان قرار دارد. همانطور که در مورد بیماری‌هایی مانند ایدز و دیابت عنوان می‌شود، ممکن است این بیماری‌ها باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی و به وجود آمدن عفونت شدید شوند. بعضی از درمان‌های پزشکی از جمله شیمی درمانی، باعث کاهش ایمنی طبیعی بدن می‌شوند که احتمال عفونت را افزایش می‌دهند.

علائم و نشانه‌ها

اولین و شایع‌ترین نشانه آبسه دندان را می‌توان دندان درد معرفی کرد. زمانی که یک دندان به عفونت دچار می‌شود ممکن است باعث ایجاد درد، قرمزی، تورم و تب بالا در آن شود. درضمن علائم دیگری نیز وجود دارد که شامل وجود طعم بد در دهان و بوی بد دهان است که مسواک زدن و شستشوی دهان با شیوه‌های مختلف نمی‌تواند آن را از بین ببرد.

علائم آبسه دندان عبارتند از:

• درد شدید در دندان‌ها و وجود دانه‌های جوش مانند در اطراف آنها
  • تورم در گونه
  • حساسیت به گرما یا سرما (اگر حساسیت به گرما باشد نگرانی بابت این موضوع بیشتر است)
  • حساسیت ناشی از فشار
  • گره‌های لنفاوی متورم در گردن

اگر به صورت همزمان دچار تب و تورم درد دندان شدید، یا اگر از لحاظ تنوع و جویدن غذا دچار مشکل شدید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. این علائم نشان دهنده عفونت شدید می باشند که از آبسه دندان نشات گرفته و به مرور زمان به فک پایینی انتقال یافته است. کوتاهی در بررسی این موارد ممکن است باعث انتقال عفونت به موارد حیاتی دیگری شود که تبعات جبران‌ناپذیری برای فرد خواهد داشت.

بهترین کاری که می‌توانید برای سلامتی خود انجام دهید، جلوگیری از ابتلا به آبسه دندان است. برای این کار می‌توان شیوه‌های مختلفی به کار بگیرید که انجام هر کدام از آنها باید تحت نظر دندانپزشک باشد. البته مهمترین شیوه مراجعه مداوم به دندانپزشک است که می‌تواند مشکلات بسیاری از بیماران را حل کند.

جلوگیری از آبسه دندان در منزل

با حفظ دندان‌ها و لثه‌ها در شرایط سالم می‌توانید خطر ابتلا به عفونت‌های دندانی آبسه دندان را کاهش دهید؛ این شیوه‌ها می‌توانند شامل:

• استفاده از نخ دندان یا مسواک‌های بین دندانی: این شیوه‌ها کمک می‌کنند که مواد غذایی و باکتری‌های باقی مانده بین دندان‌ها از بین رفته و فضای کافی برای رشد باکتری‌ها وجود نداشته باشد.
  • دندان‌هایتان را روزی ۲ بار بشویید: این برنامه باید حداقل دو دقیقه طول بکشد.
  • پس از مسواک زدن؛ دهان خود را با آب یا دهانشویه بشویید؛ زیرا ممکن است پس از مسواک زدن مقداری از خمیر دندان در دهان شما باقی مانده باشد که باعث ایجاد مشکلات دیگری شود.
  • مصرف غذاهای شیرین و نشاسته‌ای را کاهش دهید؛ به ویژه بین وعده‌های غذایی و یا قبل از خواب
  • مراجعه به دندانپزشک به طور منظم؛ با توجه به اینکه این اشخاص شما را به شیوه‌های علمی مورد بررسی قرار می‌دهند، از وضعیت دندان‌های خود اطلاعات کافی داشته و با دید بهترین از آنها مراقبت می‌کنید.

آبسه دندان می‌تواند مشکلات و لطمات جبران ناپذیری برای دندان و دهان داشته باشد، اما مراقبت لازم و مناسب به بیمار کمک می‌کند که از شرح این پدیده و عفونت دندان خلاص شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایر مطالب به وب سایت ما مراجعه کنید و برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید.