ضرورت کشیدن دندان عقل
22 اسفند ماه 1396
مشکلات مربوط به بیرون زدن دندانها در کودکان
29 فروردین ماه 1397

هنگامی که دندان خود را می‌کشید و یا به دلایلی مانند شکستگی و ترک خوردگی دندانتان را از دست می‌دهید، اولین چیزی که به آن فکر می‌کنید پر کردن جای خالی دندان است. مسلماً کسی دوست ندارد با ظاهر بی ‌دندان لبخند بزند یا صحبت نماید. همچنین به نام جویدن غذا دائماً به ذرات غذا در جای خالی دندان گیر می‌کند و مانع جویدن درست غذا می‌شود. هنگام مسواک زدن جای خالی دندان باید به خوبی تمیز شود وگرنه تجمع پلاک و باکتری‌ها باعث عفونت لثه می‌شوند. برای پر کردن جای خالی دندان چند روش درمانی وجود دارد که هر یک از آن‌ها معایب و مزایای خاص خود را داشته و در شرایطی گزینه بهتری محسوب می‌شوند.

روش‌های جایگزینی دندان‌های از دست رفته

روش های جایگزین دندان های از دست رفته

روش های جایگزین دندان های از دست رفته

1- ایمپلنت دندان

ایمپلنت روش استاندارد و عالی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. ایمپلنت از نظر ثبات و استحکام بهترین گزینه بوده و معمولاً طول عمری بسیار بیشتر از روش‌های دیگر جایگزینی دندان‌های از دست رفته دارد. اما یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آن پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان و محافظت از استخوان فک و ساختار چهره است. با این حال ممکن است هزینه آن برای بسیاری از افراد زیاد باشد. در صورتی که به هزینه کاشت ایمپلنت فکر می‌کنید باید در نظر داشته باشید که در بلند مدت مقرون به صرفه می‌باشد چرا که طول عمر آن در صورت مراقبت مناسب بسیار طولانی و حتی مادام ‌العمر خواهد بود بنابراین نیازی به تعویض و کاشت مجدد ایمپلنت نخواهید داشت.

روش های جایگزین دندان های از دست رفته

روش های جایگزین دندان های از دست رفته

2- بریج ثابت با پیشتیبانی دندان طبیعی

بریج دندان یکی از روش‌های ثابت جایگزینی دندان است. متأسفانه برای گذاشتن بریج، باید از دندان‌های سالم مجاور به عنوان تکیه ‌گاه استفاده کنید بنابراین سلامت این دندان‌ها ممکن است به مخاطره بیفتد. از طرفی فشار بریج باعث ساییدگی و استهلاک آنها شده و طرف دیگر برای گذاشتن بریج باید تراشیده شود. با این حال در صورتی که هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مراقبت کافی از این دندان‌ها داشته باشید، مشکلی ایجاد نمی‌شود. از طرفی هزینه بریج دندان در مقایسه با ایمپلنت بسیار کمتر بوده و به خصوص در صورتی که بیش از یک دندان را می‌خواهید جایگزین کنید مسئله هزینه تفاوت زیادی دارد. با این حال به خاطر داشته باشید به جز ایمپلنت در سایر روش‌های جایگزینی دندان نمی‌توان جلوی تحلیل رفتن استخوان‌ را گرفت بنابراین پس از مدتی استخوان فک تحلیل رفته و ممکن است دیگر پروتز مصنوعی با ساختار زیرین متناسب نباشد و باید تعویض شود. طول عمر بریج در صورت مراقبت مناسب 10 تا 15 سال برآورد می‌شود. همچنین با بریج خیلی زودتر از ایمپلنت صاحب دندان میشوید.

روش های جایگزین دندان های از دست رفته

روش های جایگزین دندان های از دست رفته

3- دندان مصنوعی غیر ثابت نیمه (پارسیل)

دندان مصنوعی نیز همانند دندان مصنوعی کامل غیر ثابت است و بیمار هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را از دهان خارج کند بنابراین مسواک زدن آسان‌تر خواهد بود. با این حال از آنجایی ‌که ثبات دندان مصنوعی غیر ثابت کمتر از بریج و ایمپلنت است، ممکن است حرکت کردن و لغزیدن آن موجب ناراحتی فرد شود. در هر صورت با دندان مصنوعی می‌توانید جای خالی دندان را پر کرده و دوباره به راحتی غذا بجوید و صحبت کنید. همچنین به علت هزینه پایین آن حتی در صورتی که تعداد زیادی از دندان‌های خود را از دست داده باشید می‌توانید آنها را جایگزین کنید. با کمک دندان طبیعی دوباره لبخند تان زیبا شده و لب و ساختار چهره تان پر و جوان میشود.

روش های جایگزین دندان های از دست رفته

روش های جایگزین دندان های از دست رفته

4- دندان مصنوعی کامل

در صورتی که همه دندان‌های خود را از دست داده باشید با هزینه بسیار کم دندان مصنوعی کامل می‌توانید همه آنها را به یک‌باره جایگزین کنید. به ‌این‌ ترتیب دوباره می‌توانید غذا بخورید و صحبت کنید. با این حال به علت محکم نبودن آن در جای خود و حرکت و لغزش آن، ممکن است بسیاری از افراد تمایلی به استفاده از دندان مصنوعی کامل نداشته باشند. این افراد می‌توانند از دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت استفاده نمایند تا از محکم بودن آن در جای خود اطمینان حاصل کنند. دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت که به آن اوردنچر نیز گفته می‌شود، گزینه بسیار مقرون به ‌صرفه و از نظر راحتی بسیار بهتر از دندان مصنوعی معمولی است چرا که به کمک ایمپلنتهای که در داخل استخوان فک کاشته شده‌ اند در جای خود محکم و ثابت می‌ماند. تعداد ایمپلنتهای مورد نیاز بسته به شرایط دارد.

4.5/5 (2 نظر)

2 ديدگاه

  1. علیرضا گفت:

    سلام من ۵۰ سالمه و کلا دندون عقب ندارم و فقط ۵ تا دندون جلو زیر بالی فک دارم ومدت زیادی دندونام رو کشیدم ایا بهترین روش ایمپلت هست یا دندان مصنوعی؟؟
    وهزبنه ان؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو آنلاین نوبت